به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به انتشار خبری تحت عنوان "صندلی خالی جایگاه نظارتی در سازمان هواپیمایی کشوری" از سوی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما به منظور تنویر افکار عمومی به ذکر توضیحاتی در این خصوصپرداخت.
در متن این جوابیه آمده است؛ متاسفانه خبرنگار محترم آن رسانه، بدون اطمینان از مطالبی که توسط برخی از منابع آگاه در اختیار ایشان قرار گرفته، خبر را با این مطلب آغاز کرده است: "مدیرکل قبلی دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری روز ۱۵ آبان در جایگاه دیگری منصوب شد و اکنون ۱۰ روز است که این سمت نظارتی مهم بدون مسئول است". هرچند انتظار میرود خبرنگاران به هنگام تحریر و یا انتشار هر مطلبی به تحقیق بیشتر در موضوع مورد انتشار بپردازند اما برای اطلاع بیشتر ایشان و همچنین روشن شدن افکار عمومی ذکر این نکته ضروری است؛ که مدیرکل این دفتر تغییر نیافته و همچنان در سمت خود باقی بوده و ایشان با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت هوانوردی و امور بینالملل منصوب شدهاند و صندلی خالی ذکر شده در متن خبر که از سوی برخی از افراد دلنگران پستهای خالی در سازمان هواپیمایی کشوری، خلاف واقع به ایشان منتقل شده است و این موضوع از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تکذیب میشود البته برای این جایگاه سرپرست تعیین شده است.
لازم بذکر است که در امور جاری هیچ یک از دفاتر سازمان هواپیمایی کشوری از جمله دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی هیچ وقفهای ایجاد نشده است، بلکه با تمهیدات اندیشیده شده تمامی امور نظارتی این دفتر همانند گذشته در حال انجام است. بدیهی است انتخاب شخص شایسته و متخصص برای راهبری دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی با توجه به گستردگی شرح وظایف و حساسیت آن مستلزم انجام ارزیابیهای فنی و استعلامات مربوطه برای سنجش صلاحیت و استعلامات مربوطه مدیر جدید خواهد بود.
همچنین طی شدن فرآیند اخذ گواهینامه فرودگاهی ارتباطی به جابجاییهای مدیریتی سازمان ندارد و فرآیند مربوطه براساس مقررات بین المللی (ایکائو) و مقررات ملی فرودگاهی کشور در حال انجام میباشد.
گفتنی است؛ سازمان هواپیمایی کشوری همانگونه که بر شرایط منطبق بر مقررات و عملیات ایمن فرودگاهها تاکید دارد، صدور گواهینامه فرودگاهی را بدون طی فرایند مربوطه و اخذ شرایط و صلاحیت برای هر فرودگاهی را خط قرمز خود میداند. از همین رو در ماههای گذشته با برگزاری جلسات متعدد و مشترک با کارشناسان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، بررسی و اصلاح دستورالعمل های عملیاتی اجباری در نظامنامه فرودگاهی به عنوان گام نخست در اجرای فرایند صدور گواهینامه فرودگاهی آغاز شده است و در تلاشی مضاعف برای همکاری و مساعدت با فرودگاه بین المللی مهرآباد، تسریع در فرآیندهای مربوطه در دستور کار قرار گرفته است.
لازم به ذکر است؛ مطابق با آنچه که در اسناد بین المللی و همچنین مقررات ملی فرودگاهی و دستورالعملهای مربوط آمدهاست. فرآیند ممیزی و صدور گواهینامه فرودگاهی متناسب با پیچیدگی و آمادگی فرودگاه، فرآیندی است که میتواند تا 18 ماه به طول انجامد.
امید میرود؛ شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به زودی موفق به اخذ گواهینامه فرودگاهی فرودگاه بینالمللی مهرآباد شود، تا این فرودگاه به عنوان پیچیدهترین و پرترافیکترین فرودگاه و قلب عملیات فرودگاهی و هوانوردی کشور و عنوان الگویی برای سایر فرودگاههای بین المللی و مرز هوایی، موجب تسریع در صدور گواهینامه فرودگاهی سایر فرودگاههای کشور شود.